TIETOA PARECON FINLANDISTA

Parecon Finland on demokraattiseen ja ekologisesti kestävään talouteen erikoistunut yhdistys ja osallisuustalouden asiantuntija. Se perustettiin vuonna 2010 edistämään keskustelua demokraattisesta talousjärjestelmästä.

Ensimmäinen julkinen tilaisuutemme pidettiin tammikuussa vuonna 2011 Vallilan kirjastossa otsikolla “Talouden myytit ja harhakäsitykset”.

Parecon Finland aloitti toimintansa esittelemällä ja ajamalla osallisuustalouden mallia demokraattiseksi talousjärjestelmäksi. Peruskirjamme mukaan Parecon Finlandin toiminta keskittyy taloutta ja päätöksentekoa koskevan yhteiskunnallisen keskustelun edistämiseen.

Parecon Finlandin toiminnan ytimessä on luottamus ihmiskunnan kyvystä perustavasti parempaan talousjärjestelmään, sekä huoli ilmastonmuutoksen peruuttamattomasta tuhoisuudesta. Aiemmin rekisteröityneenä yhdistyksenä toiminut järjestö on nykyisin pienyhdistys, joka jatkaa toimintaa pääosin entiseen tapaan.

Olemme tuoneet perustamisestamme lähtien suomalaiseen talouskeskusteluun vahvaa markkinatalouden kritiikkiä ja esittäneet ratkaisuksi demokraattisen talouden ideoita. Osallisuustalous on taloustieteellinen malli demokraattisesta ja ekologisesti kestävästä taloudesta.

Olemme osallistuneet suomalaiseen ja kansainväliseen talouskeskusteluun muun muassa The Guardianissa, Yleisradion keskusteluohjelmissa ja kolumneissa sekä The New York Timesissa. Olemme osa Democratizing Work -verkostoa sekä kansainvälistä Participatory Economy Project -hanketta.

Järjestämme avoimia luentoja ja työpajoja, joissa esitellään osallisuustaloutta. Annamme myös asiantuntija-apua demokraattisille yrityksille ja muille uuden talouden parissa toimiville tahoille. Olemme kääntäneet lukuisia artikkeleita sekä tietokirjat Kilpailusta yhteistyöhön ja Osallisuustalouden aakkoset suomeksi.

Olemme tehneet yhteistyötä Kelan tutkimusosaston, Aallon kauppakorkeakoulun, Helsingin yliopiston Politiikan ja talouden tutkimuksen laitoksen sekä Potsdamin ja Uppsalan yliopistojen kanssa.

Parecon Finlandin toiminta on aina nojannut vapaaehtoistyöhön. Toimintaamme toteutetaan maksutta palkkatyön ja muiden velvollisuuksiemme ohella.

Kysymyksissä ja yhteydenottopyynnöissä vastaamme mielellämme allaolevalla lomakkeella tai sähköpostitse antti.jauhiainen@osallisuustalous.fi